سیاست های آموزش سلامت بیمارستان شهید صدوقی یزد

 

تدوین کننده:

واحد آموزش سلامت بیمارستان شهید صدوقی یزد

مورد تایید واحد بهبود کیفیت

1403

 

رسالت:

واحد آﻣﻮزش ﺳﻼﻣﺖ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن  شهید صدوقی یزد، ﺑﻌﻨﻮان ﻣﺘﻮﻟﯽ آﻣﻮزش ﺳﻼﻣﺖ در ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﺑﺎ ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﻮدن ﺑﺴﺘﺮی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ اراﯾﻪ ی ﺧﺪﻣﺎت آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺴﺘﻤﺮ، ﻣﻮﺛﺮ و ﮐﺎر آﻣﺪ در راﺳﺘﺎی ﻣﻨﺸﻮر ﺣﻘﻮق ﺑﯿﻤﺎر، ﺣﻔﻆ ﮐﺮاﻣﺖ اﻧﺴﺎﻧﯽ و حفظ وارتقای سلامت گروههای مختلف جامعه می پردازد .

 چشم انداز:

ما مصممیم بتوانیم با دستیابی به ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﮐﯿﻔﯽ و ﮐﻤﯽ در اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت آﻣﻮزش سلامت به جامعه ای  با بالاترین سطح سلامت روحی ، روانی ، جسمی و اجتماعی   و معنوی دست پیدا کنیم و درراستای اهداف بیمارستان دوستدار ارتقای سلامت گام برداریم.

 

 باورها وارزشها:

  •  برخورداری از بالاترین سطح سلامت حق همه ی انسانها است .
  •  هر کاری در بخش سلامت، سرمایه گذاری است نه هزینه.
  • ارایه خدمات مراقبت سلامت با تکیه بر دانش محوری ، همدلی و مشارکت جویی.

آموزش سلامت :

آموزش سلامت فرایندی است هدفمند، سیستماتیک، منظم و طراحی شده که به موجب آن یادگیری اتفاق می افتد  وباعث تغییر در آگاهی، نگرش ، مهارت مددجو ، افزایش صلاحیت توانایی مددجو در مراقبت از خود، افزایش سطح سلامت و رفاه جامعه می شود که در برگیرنده تمام فعالیتهای آموزشی مربوط به بیماری شامل آموزش های درمانی، بهداشتی و ارتقای سلامت بالینی می باشد.

 به عبارت دیگرآموزش سلامت یکی از ابعاد مهم مراقبت های پرستاری و از نقش های کلیدی پرستاران در ارائه خدمات بهداشتی ودرمانی به شمار می رود . پرستار در نقش آموزش دهنده به بیمار و خانواده وی کمک می کند تا توانایی آنان در مراقبت از خود افزایش یابد و در نتیجه سلامتی ارتقاء یافته و از بیماری ها پیشگیری شود.

مهمترین هدف آموزش سلامت افزایش توان خودمراقبتی افراد جامعه می باشد.

 مزایای آموزش مراقبت ازخود به بیماران:

Ø     افزایش رضایتمندی بیمار

Ø     کاهش اضطراب بیمارو همراه

Ø     کاهش دوره بستری

Ø     افزایش  نتایج درمان با پایبندی بیشتر بیماران به اقدامات مراقبتی

Ø     کاهش هزینه های درمانی و بهداشتی

Ø     بهبود کیفیت زندگی بیمار

Ø     کاهش بروز عوارض بیماری

Ø     افزایش توانمندی و مشارکت مددجو در برنامه های درمانی و مراقبتی

Ø     افزایش استقلال بیمار در فعالیت های روزمره

Ø     تکمیل برنامه های درمانی

Ø     کاهش پذیرش مجدد بیماران 

 

 

 

هدف کلی آموزش به بیمار :

هدف از تاسيس اين واحد ها، ارتقای سطح سلامت، پيشگيری در سطوح مختلف و بهبود رفتارهای مرتب با سلامت در جهت دستيابي به بالاترین سطح سلامتی ممكن و استقلال در خود مراقبتي در بيماران مراجعه کننده به بيمارستان و خانواده آن ها مي باشد

یکی از اهداف آموزش به بیمار تغییر رفتارهاي بهداشتی به منظور پیشگیري ، ارتقاء و حفظ سلامتی است موسسات خدمات بهداشتی براي تامین رشد و تکامل، تغذیه، بهداشت، ایمنی، کمک هاي اولیه براي بیماران و. .. جهت حفظ سلامتی و پیشگیري از بیماري به مردم کمک می نمایند. ارتقاء رفتار بهداشتی از طریق آموزش با دادن امکانات لازم به مددجو جهت پذیرش مسئولیت بیشتر سلامتی باعث افزایش اعتماد به نفس وي میشود. زمانی که مدد جویان نسبت به سلامتی آگاه تر شوند احتمالا بیشتر به دنبال تشخیص سریعتر مسائل بهداشتی خواهند بود.

 

سیاستهای واحد آموزش سلامت :

آموزش وپیگیری  بیماران و خانواده یک فرایند مشارکتی و میان رشته ای است در جهت یادگیری دانش و مهارت های مورد نیاز برای توسعه مراقبت از بیمار و باید به صورت فعال، بیمار و خانواده وی را درگیر کند.

فرایند آموزش بیمار و خانواده شامل: نیازهای یادگیری، مهارت های عملی و ترجیحات بیمار برای یادگیری می باشد.

در فرایند آموزش وپیگیری بیمار باید ملاحظات زیر مدنظر قرار گیرد:

الف.اعتقادات فرهنگی و مذهبی ، …

ب. موانع عاطفی

پ. محدودیت های فیزیکی و شناختی

ت. موانع زبانی

ث. میل و انگیزه برای یادگیری

ج. هزینه مراقبت های بیمار

چ. طول مدت اقامت

سازمان دهی آموزش بیمار و خانواده شامل موارد زیر می باشد:

فرایند آموزش بیمار / خانواده باید شامل نیازسنجی متناسب با هر بیماری باشد.  این نیازها عبارتند از:

الف. بیماری، برنامه مراقبت، روش های تشخیص، انواع روش های درمان و واحدهای ارائه  خدمات

ب. بهداشت و ایمنی

پ. مصرف موثر و بی خطر از داروها

ت. تغذیه و رژیم غذایی و بهداشت فردی

ث. استفاده موثر و بی خطر از تجهیزات پزشکی

ج. تشخیص درد، عوامل ایجاد کننده درد، اهمیت مدیریت موثر درد، فرایند ارزیابی درد و روش های مدیریت درد

چ. روش های بازتوانی و توانبخشی برای کمک به بیمار درجهت رسیدن به حداکثر استقلال ممکن

ح. شیوه های ترک سیگار

خ. اطلاعات ایمن سازی و واکسناسیون

ذ. دسترسی و استفاده از منابع حمایتی (موسسات و..)  

و. زمان و نحوه پیگیری مراقبت ها

ه. مسئولیت بیمار / خانواده در مورد مراقبت های بیمار

پیگیری بیمار با تاکید بر موارد زیر صورت گیرد:

پيگيری تلفني جهت بررسي و ارزيابي بيمار از نظر اثربخشي آموزش های ارايه شده و نيازهای پس از ترخيص

 هماهنگي جهت ارجاع بيمار به مراکز مراقبت در منزل و يا مراکز ارايه مراقبت طولاني مدت

فرایند آموزش به بیمار :

بیمار پس از انجام پس از انجام مراحل ترخيص از بخش بستری و تكميل آموزش های الزامی و تخصصي که از بدو بستری در بخش توسط پرستار مراقب و پزشك خود دريافت کرده، توسط سرپرستار مربوطه به واحد ارجاع داده مي شود . تبصره: ارجاع بيمار به واحد با استفاده از فرم ارجاع از بخش های بستری، فرم ارجاع پزشك درمانگاه و يا مراجعه مستقيم مي باشد. 2

در فرم ارجاع پزشك بايد خلاصه ای از درمان های انجام شده، دستورات پزشك و نيازهای آموزشي بيمار که توسط پزشك شناسايي شده قيد گردد. تبصره: حداقل اطلاعات مندرج در خالصه پرونده بيمار شامل: شكايت اصلي بيمار، علت پذيرش/ بستری، تشخيص اوليه و نهايي، اقدامات درماني و اعمال جراحي، نتايج آزمايش ها و پاراکلينيك، فهرستي از خدمات ارايه شده، داروها و نحوه انتقال بيمار و سير بيماری، وضعيت بيمار هنگام ترخيص، توصيه های پس از ترخيص و نحوه انتقال بيمار مي باشد.

اطلاعات بيماران مراجعه کننده به واحد در فرم های مربوطه، بسته به شرايط در HIS يا دستي ثبت مي گردد.

پرونده آموزشي بيماران مراجعه کننده به واحد به صورت دستي/ الكترونيك تكميل مي گردد.

برنامه مدون آموزشي جهت تشخيص های شايع مراجعه کننده به واحد توسط پرستار واحد اجرا مي گردد.

فرایند پیگیری بیمار :

مشمولين دريافت خدمات پيگيری شامل افراد مبتال به بيماری های مزمن/ صعب العالج شامل COPD,CVA,CHF ،ديابت، سرطان و آمپوتاسيون معرفي شده از بخش های بستری بوده و ساير مددجويان، صرفا جهت دريافت آموزش مي توانند به صورت مستقيم به اين واحد مراجعه نمايند.

پرسشنامه های مربوطه )پيوست های 6-1 ) از طريق مصاحبه تلفني با بيمار ترخيصي در منزل يا يكي از افراد خانواده، بر اساس نوع بيماری جهت پيگيری تكميل مي گردد.

مستندات مرتب با اقدامات انجام شده در فرم های مربوطه ثبت مي شود.

يك نسخه از خالصه پرونده در پرونده بيمار نزد پرستار واحد تا زمان راه اندازی برنامه در بستر HIS بايگاني مي گردد.

جمع بندی، تحليل و ارسال نتايج خدمات ارايه شده در واحد در پايان هر سه ماه ) تحليل نقاط قوت، قابل ارتقا و اقدامات اصلاحی به مدير خدمات پرستاری بيمارستان جهت ارسال به مديريت پرستاری دانشگاه انجام مي گردد. تبصره: ثبت و نگهداری پرونده بيمار تا امكان استفاده از بستر HIS با همكاری واحد مدارک پزشكي بيمارستان و با رعايت استانداردهای مربوطه انجام مي شود. تواتر پيگير ی بر اساس نوع بيماری از سه روز پس از ترخيص شروع و بر اساس نظر پزشك معالج يا به شرح ذيل تعيين مي گردد: در بيماراني که در هنگام تكميل فرم پيگيری، هيچ يك از عاليم هشدار اصلي وجود نداشته باشد، پيگيری در ماه اول هر دو هفته و از آن به بعد ماهانه انجام مي شود. تبصره: در صورتي که تواتر پيگيری بيمار توسط پزشك معالج تعيين شده باشد، تواتر و چگونگي پيگيری بر اساس دستور کتبي پزشك صورت مي گيرد

 

آموزش همگانی:

با توجه به رسالت بیمارستان و نیاز مراجعین به دریافت آموزشهای لازم در زمینه ی دیابت، فشارخون، پیشگیری از سرطان، نیازهای تغذیه ای، ورزش و فعالیت بدنی، و اصول صحیح مراقبت از خود و سبک صحیح زندگی همچنین در راستای الزامات اعتباربخشی و لزوم اجرای استانداردهای اعتباربخشی، دفتر آموزش بیمارستان با برنامه ریزی جامع و اصولی و با استفاده از پرسنل مجرب و کاردان اقدام به آموزش در زمینه های فوق در تمامی روزهای غیر تعطیل هفته نموده . امیدست در این امر با یاری خداوند و دریافت پیشنهادات سازنده از طرف مردم و مسئولین، موفق و مسمر ثمر باشیم.

آموزش همگانی در ساعات پرتردد بیمارستان در زمان ملاقات و در جایگاه مشخص شده با ا رایه ی پمفلت و بروشورهای آموزشی، آموزش چهره به چهره، در صورت لزوم کنترل قد و وزن و فشار خون مراجعین گامی موثر برداشته است همچنین با تشکیل کانال علمی آموزشی جهت عموم همشهریان، راه اندازی و به روز کردن سایت بیمارستان، تهیه ی پوسترهای موثر و تاثیرگذار و تعبیه در معابر پر تردد بیمارستان، راه اندازی تابلو الکترونیک در سالن ملاقات و پخش پیامهای علمی آموزشی بر امر آموزش همگانی تاکید نموده است.

تعدادی از فرم ها و پمفلت های آموزی در قسمت ضمائم به پیوست آورده شده.

نحوه ی تامین منابع مورد نیاز آموزش:

منابع و هزینه های مورد نیاز برگزاری آزمون ها پیش بینی و در کمیته مدیریت اجرایی بیمارستان مطرح و به تصویب رسیده.