اداره آمار و فناوری اطلاعات سلامت (واحد مدارک پزشکی)

مسئول واحد : خانم رضیه زینی  شماره مستقیم  03531833527

کارشناسان : علی اکبر نخعی (آمار ) 03531833870

خانم فهیمه آیت (کدگذار )

خانم شیرین شیوان (سامانه سپاس )

خانم فاطمه محمودی (رسیدگی کمی وکیفی پرونده ها)

سلیمان مروتی (پذیرش)

حمیده صالحی (بایگان )

سمیه رسولی (پذیرش اورژانس )

نقش واهمیت پرونده پزشکی به عنوان اساس برنامه ریزی و اطمینان از ادامه مراقبت از بیمار می باشد وابزار ارتباطی بین پزشک و پرستار و اعضای دیگر تیم کادر درمان بکار می رود ودر آموزش و پزوهش کاربرد زیادی دارد. 

واحد فناوری اطلاعات سلامت تشکیل شده از:

واحد پذیرش:مسئولیت تشکیل پرونده بیمار سرپایی وبستری را به عهده دارد .

شرح وظایف پرسنل واحد پذیرش :

1-رعایت ضوابط تدوین شده جهت تکریم ارباب رجوع و جلوگیری از اتلاف وقت مراجعین

2-هماهنگی با بخش جهت وجود تخت خالی

3- ثبت اطلاعات بیماربا دستور بستری  وطبق  کارت شناسایی بیمار و سامانه استحقاق سنجی

4-اخذ رضایت جهت درمان و اعمال جراحی و استفاده از اطلاعات بیماران جهت تحقیق و پژوهش  از بیماران با درنظر گرفتن جنبه های قانونی

5- رعایت کلیه موارد خواسته شده از سوی سازمانهای بیمه گر پایه وتکمیلی  طرف قرارداد

6- تشکیل پرونده و چاپ دستبند شناسایی بیمار

7- تاکید و راهنمایی بیمار جهت گرفتن ساک بهداشتی

 واحد کد گذاری: ثبت کد برروی پرونده ها ی بستری وسرپایی با استفاده از کتاب  طبقه بندی بین المللی  بیماریها (ICD)

شرح وظایف پرسنل کدگذاری :

1-مطالعه دقیق پرونده بیماران  جهت کدگذاری

2-استفاده از جلد سوم واول کتاب طبقه بندی بیماریها جهت کد گذاری بیماری ها و اقدامات جراحی و داخلی و مرگ ومیر

3- کدگذاری تشخیص قطعی سرطان ها طبق جواب پاتولوژی

4- ثبت کدهای تشخیصی و اقدامات جراحی دربرنامه  تیراژه

5-ارسال پرونده های سرپایی و بستری به سامانه سپاس

6- پیگیری و رفع خطاهای مربوطه پرونده هایی که به سپاس ارسال نگردیده است .

7- بررسی پرونده ها از لحاظ کمی و کیفی

8- ارسال ماهانه نواقص پرونده ها وعملکرد بخش ها  به صورت شاخص های آماری به مسئولین ،واحد بهبود کیفیت و مترون

9- همکاری با پزشکان و دانشجویان جهت انجام کارهای تحقیقاتی

واحد آمار: ارسال  آمار روزانه ،ماهیانه و سالیانه مربوط به داده ها واطلاعات بیمارستان به مسئولین و دانشگاه

شرح وظایف مسئول آمار

1- جمع اوری وتکمیل  آمارهای کلینیک ،پاراکلینیک و بخش های بستری به صورت ماهیانه و ارائه به مدیریت بیمارستان

2- ارسال گزارش از آمار جمع آوری شده به معاونت درمان دانشگاه

3- رسم نمودار و جداول گوناگون اماری با استفاده از اطلاعات بدست آمده

4- تهیه آمار کلینیکی و پاراکلینیکی به صورت مقایسه ای در مقاطع زمانی تعیین شده

5- تهیه شاخص های آماری از قبیل درصد اشغال تخت ،تخت روز ،میانگین اشغال تخت و…..به نفکیک بخش ها و کل بیمارستان (ماهانه –سالانه )

6- ارائه گزارشات آماری حاصل از تحلیل نتایج بدست امده از اطلاعات

7-پیگیری پروانه های بیمارستان

واحد بایگانی : ثبت پرونده ها در سیستم اطلاعات بیمارستانی و بایگانی پرونده های سرپایی و بستری در محیط های مناسب انجام می دهد

شرح وظایف پرسنل بایگانی:

1- کنترل وثبت ورود و خروج پرونده ها در واحد مدارک پزشکی

2-مرتب کردن فرمهای پرونده و پوشه کردن پرونده ها و ثبت شماره پرونده و نام ونام خانوادگی بیمار

3-بایگانی پرونده ها در قفسه

4-رعایت اصول محرمانگی در جهت واگذاری پرونده بیماران

5-بازیابی وتحویل پرونده به درخواست کنندگان طبق قوانین و دستورالعمل بیمارستان

6- پیگیری جهت بازگشت پرونده ها به صورت هفتگی

7-قبل از کپی پرونده احراز صلاحیت فرد متقاضی و اخذ درخواست کتبی از درخواست کننده

8-شمارش فرمهای پرونده قبل از ارسال پرونده به خارج از فضای بیمارستان

9- حصول اطمینان از سالم بودن سیستم حریق ،کپسول اتشنشانی و سیستم برق بایگانی

10-پاسخگویی به کلیه مکاتبات و نامه های مراجع قانونی و ذیصلاح

11- کنترل پرونده های اسکن شده توسط شرکت

اسکن پرونده ها : اسکن پرونده ها با استفاده از نرم افزار صبا را

شرح وظایف پرسنل اسکن

1- تحویل پرونده ها جهت اسکن ازواحدهای اورژانس ،ترخیص ،درمانگاه طبق لیست

2- تحویل پرونده های اسکن شده به واحد درآمد طبق لیست جهت ارسال به سازمان بیمه گردر زمان تعیین شده

3- اسکن پرونده های بستری

4- مرتب سازی اوراق پرونده براساس استاندارد تعیین شده